1.
KONSEP UMMAH:
Soalan: Huraikan konsep ummah dan
usaha yang dilakukan oleh Nabi Muhammad saw untuk
membentuk masyarakat Madinah
Pengenalan
Sebelum terbentuknya ummah di Madinah, masyarakat Madinah hidup di
dalam keadaan berpecah-belah. Hal ini disebabkan Madinah terdiri daripada
masyarakat berbilang kaum dan agama. Secara keseluruhannya, penduduk Madinah
terdiri daripada 2 bangsa utama iaitu Arab dan Yahudi. Orang-orang Arab pula
terdiri daripada 2 puak iaitu Aus dan Khazraj. Kedua-dua puak ini sering
bermusnahan antara satu sama lain terutamanya kerana perebutan kuasa. Orang
Yahudi pula terdiri daripada beberapa puak, yang paling terkenal ialah Bani
Nadhir, Quraizah dan Qainuqak. Hubungan di antara puak Yahudi dan Arab sentiasa
di dalam keadaan tegang sehinggalah Nabi berhjrah ke Madinah.
Pengertian Ummah
Ummah menurut Sahifah Madinah adalah di dalam pengertian yang
luas. Istilah tersebut adalah merujuk kepada semua penduduk Madinah pada masa
kedatangan Nabi ke Madinah. Ia termasuklah orang-orang Islam yang berhijrah
bersama Nabi atau lebih dikenali sebagai orang-orang Muhajirin, penduduk
Madinah yang telah membantu Nabi atau yang lebih dikenali sebagai golongan Ansar
serta orang-orang Yahudi yang telah menjadi sebahagian daripada sebahagian
daripada penduduk Madinah. Walaupun mereka terdiri daripada pelbagai bangsa dan
agama tetapi masih lagi dianggap sebagai satu ummah. Oleh itu, Sahifah Madinah
telah menyebutkan nama mereka satu persatu dan mereka masing-masing mempunyai
hak dan tanggungjawab terhadap negara Islam Madinah.
Sebagai kesimpulan, ummah ialah:
o Masyarakat atau umat manusia. Perkataan ummah
disebut 40 kali dalam al Quran.
o Umat-umat yang disebut dalam al-Quran
termasuklah umat nabi Ibrahim a.s, nabi Isa a.s dan umat nabi Muhammad saw.
o
Dalam konteks Madinah Ummah meliputi orang
Islam dan bukan Islam seperti kaum Yahudi , dan Kaum Nasrani .
o
Konsep ummah ialah masyarakat yang mematuhi
undang-undang negara Islam yang termaktub dalam piagam madinah.
o Bilamana kaum Yahudi disingkirkan dari
Madinah maka konsep ummah terbatas kepada umat islam sahaja.
Sejarah Pembentukan Ummah
Pembentukan ummah di Madinah bermula sebaik sahaja Nabi sampai ke
Madinah iaitu pada tahun 1 Hijrah bersamaan 622 M. Suasana di Madinah tidak
aman menyebabkan Nabi mengambil beberapa langkah untuk membentuk ummha. Nabi
sedar negara Islam Madinah mungkin dapat ditegakkan jika penduduk Madinah tidak
bersatu terlebih dahulu. Sehubungan dengan itu, Nabi telah bertindak mempersaudarakan
golongan Aus dan Khazraj dan mereka diberi nama baru iaitu golongan Ansar,
golongan ini kemudiannya telah dipersaudarakan pula dengan golongan Muhajirin
dan seterusnya mengadakan perjanjian damai dengan golongan Yahudi. Bagi
mengukuhkan lagi kedudukan ini, Sahifah Madinah telah digubal, Nabi juga
membina masjid sebagai tempat untuk menyatukan umat Islam. Dengan usaha-usaha
yang dilakukan ini maka terbentuklah satu ummah di Madinah.
Langkah-langkah
dalam pembentukan masyarakat Madinah:
1.
Mendirikan dan
Memakmurkan Masjid
Masjid berfungsi sebagai pusat ibadat dan
tempat pertemuan masyarakat membincangkan hal-hal semasa termasuk urusan agama
, politik ekonomi dan sosial contoh masjid Nabawi . Justeru dapat
melahirkan masyarakat Madinah yang bersatu padu.
2.
Penyatuan
masyarakat islam Madinah melalui Al-Quran dan Hadis
Bagi
memastikan kejayaan pembentukan dan penyatuan masyarakat islam, nabi Muhammad
saw menjadikan Al-Quran dan Hadis sebagai pegangan dan panduan kehidupan
masyarakat Islam
Madinah.
3.
Menyatukan dan
mempersaudarakan suku Aus dan Khazraj
Kedua-dua
kaum ini telah lama bermusuhan sehingga berlakukan peperangan yang panjang
seperti Perang Buath.Baginda telah menyatukan suku Aus dan Khazraj menjadi
Ansar .Justeru itu semangat Assabiyah telah digantikan dengan semangat ukhwah.
4.
Mempersaudarakan
dan Menyatukan kaum Muhajirin dan Ansar
Kaum
Muhajirin yang berpindah dari Mekah ke Madinah menghadapi kesulitan fizikal.
Nabi Muhammad saw telah menanamkan semangat persaudaraan Islam yang
mendalam sehingga mereka tidak merasakan adanya perbezaan diantara golongan
Muhajirin dan Ansar. Mereka bergaul dan bermesra seperti saudara kandung
sendiri sesuai dengan sabda nabi Muhammad saw yang bermaksud: “Bersaudaralah
kamu dengan persaudaraan Allah berdua-duan”. Contohnya Saidina Umar al-Khattab
dengan Utbah bin Malik .
Firman
Allah Ta’ala:
وَالَّذِينَ
تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالإِيمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ
إِلَيْهِمْ وَلاَ يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ
عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ ۚ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ
فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ جَاءُوا مِنْ بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ
رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالإِيمَانِ وَلاَ
تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلاً لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ
رَحِيمٌ
Maksudnya: “Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami Kota Madinah serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang telah diberi kepada orang-orang yang berhijrah itu dan mereka juga mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan, sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya dari tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya. Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah belas kasihan dan rahmatMu” (al-Hasyr: 9-10).
5.
Membendung
perancangan kaum Munafik
Kaum
munafik merupakkan kaum yang berpura-pura memeluk Islam dan berniat jahat untuk
memecah belahkan dan menghancurkankan masyarakat Islam. Melalui wahyu baginda
menasihati para sahabat supaya berwaspada terhadap niat jahat kaum
munafik.Langkah baginda berjaya kerana tiada permusuhan secata terbuka dan
kematian ketunya Abdullah b Ubay melenyap cita-cita mereka.
6.
Penyingkiran Kaum
Yahudi di Madinah
Kaum Yahudi Bani Qainuqa , Bani Nadir dan
Bani Quraidzah telah disingkirkan dari kota Madinah kerana melanggar
Perjanjian Madinah.Penyingkiran mereka di buat secara perundangan berteraskan
keadilan .Langkah baginda ini berjaya memperkukuhkan kedudukan Islam di Madinah
.Dengan itu Masyarakat Madinah akhirnya terdiri daripada umat islam
sahaja.
7.
Kesimpulan
Sesungguhnya pembentukan ummah di Madinah telah memberi kesan yang
besar terhadap usaha-usaha penyebaran Islam. Ia juga sekaligus menunjukkan
bahawa Nabi Muhammad adalah seorang pemimpin yang unggul. Oleh itu, tidaklah
menghairankan jika baginda juga digelar sebagai seorang negarawan.
2. PERKEMBANGAN MASYARAKAT ISLAM (MEKAH DAN
MADINAH)
Soalan: Huraikan Latar Belakang Masyarakat Mekah Dan Kota Madinah
(Yatrib) Sebelum Kedatangan Islam
Pendahuluan
o Kota Mekah dan Madinah terletak di daerah
Hijaz, Semenanjung Tanah Arab. Masyarakat di kedua-dua kota ini menjalani
kehidupan berdasarkan adat resam yang mereka warisi. Pada zaman sebelum
kedatangan islam, kota Mekah merupakan pusat ibadat dan perdagangan.
Kedudukkannya yang strategik dan terdapat sumber air dari telaga zam-zam,
menjadikannya sebagai tempat tumpuan kegiatan ekonomi dan kebudayaan di
kalangan bangsa Arab. Kota Madinah yang dikenali sebagi Yathrib sebelumnya
merupakan pusat perdagangan yang dikelilingi oleh kawasan pertanian yang subur.
Kisah sebelum mereka menganuti agama Islam di kedua – dua kota ini dirakam oleh
Allah di dalam al-Quran.
o
Masyarakat di sini menjalani proses sejarah
yang unik dalam sejarah tamadun manusia. Pada tahun 610 Masihi agama Islam
diturunkan kepada masyarakat Mekah dan tiga tahun kemudian berita ini tersebar
luas ke kota Madinah. Bermula dari saat itu, masyarakat kota-kota tersebut
mengubah cara hidup kepada keadaan yang lebih sempurna.
Isi Kandungan dan Latar
BelakangAnggota Masyarakat
o
Sebelum kedatangan Islam, penduduk kota Mekah
terdiri daripada Arab Quraisy yang dikenali sebagai golongan Hadari. Qussay
berjaya menguasai kota Mekah pada tahun 440 Masihi. Walaupun mereka penduduk
menetap, tetapi amalan hidup berpuak-puak merenggangkan hubungan sesama mereka.
Pauk Abdul Dar yang dianggotai oleh Bani Umaiyyah dan puak Abdul Manaf yang
dianggotai oleh Bani Hashim merupakan dua kumpulan anggota masyarakat yang
berpengaruh dan saling bermusuhan kerana perebutan kuasa dan pengaruh di Kota Mekah.
Amalan permusuhan menjadi tradisi yang berlarutan membawa kepada peperangan.
Peperangan al-Fijr adalah bukti permusuhan mereka.
o
Penduduk Yatrib yang dianggarkan seramai
4000-5000 orang terdiri separuhnya adalah berbangsa Yahudi yang datang ke
Madinah ketika Baitul Muqadis ditakluki oleh tentera Kristian. Puak Yahudi
bersatu walaupun mereka terdiri daripada beberapa puak. Kaum Arab pula adalah
penduduk tempatan yang bermusuhan di kalangan suku-suku hasil daripada adu
dumba daripada puak Yahudi. Permusuhan di antara suku Arab Aus dengan Khazraj
berlarutan sehingga tercetusnya peperangan Bu’ath yang didalangi oleh orang
Yahudi. Perang saudara ini berlarutan sekian lama.
Agama dan
kepercayaan
o Orang Arab Quraisy mempercayaai kuasa
berhala. Amalan menyembah berhala diamalkan dengan patuh. Kaabah dan 360
berhala yang diletakkan disekitarnya dijadikan pusat penyembahan dan dikunjungi
setiap hari. Semasa musim haji suasana sekitar Kaabah sangat sibuk dan kota Mekah
menajdi tumpuan. Kepercayaan khurafat juga diamalkan oleh orang Quraisy
terutamanya yang berkaitan dengan nasib dan tuah dalam perniagaan.
o Di Madinah orang Yahudi amat taksub
memelihara kesucian agama Yahudi. Pada mereka agama Yahudi hanya untuk umat
pilihan tuhan iiatu bangsa Yahudi. Golongan Yahudi memandang rendah bangsa –
bangsa lain termasuk orang Arab. Penganut kristian di Madinah memusuhi orang –
orang Yahudi yang mereka dakwa membunuh Nabi Isa a. s Kedatangan orang
Yahudi dan Kristian di Madinah memberikan senario baru dalam hal keagamaan
dikalangan orang Arab. Mereka yang menyembah berhala turut mengetahui adanya
ajaran yang berasaskan ketuhanan.
Moral Dan Akhlak
o Orang Arab Quraisy terkenal dengan sifat
memuliakan tetamu, walaupun yang datang itu musuh mereka. Mereka sentiasa
menjaga maruah keluarga. Kelahiran anak lelaki disanjung manakala anak
perempuan dibunuh kerana dikatakan membawa sial dan mala petaka. Sifat dengki
dan dendam terhadap suku kaum lain yang lebih kuat sering
mencetuskan pergaduhan. Sesiapa yang menang dalam apa-apa pertaruhan termasuk
perjudian dipuja secar lisan dan tulisan pada kain dan digantung di dinding
Kaabah. Keuntungan yang diperolehi daripada perniagaan, diisytiharkan dengan
cara mengadakan majlis keramaian yang melampaui batas kesopanan dengan
melibatkan wanita dan sajian minuman keras.
o
Di Madinah, moral orang Arab juga rendah
apabila mereka dengan mudah termakan hasutan orang Yahudi tanpa usul periksa. Orang
Yahudi pula amat tamak dan mementingkan diri sendiri. Hal ini dapat dilihat
dalam cara mereka melayani pesakit atau pelanggan yang bukan sebangsa dengan
mereka. Terdapat juga orang Yahudi yang berakhlak sebagai mana yang dituntut
oleh agama. Begitu juga dengan penganut Kristian. Mereka lebih mementingkan
amalan kerohanian dan kehidupan.
Sistem Ekonomi
o Masyarakat Arab Quraisy adalah masyarakat
peniaga dan pedagang. Mereka mengimport batu-batu permata dan rempah dari luar
melalui pelabuhan Aden yang terletak di Laut Merah. Perniagaan dan perdagangan
menjadi penggerak kepada kehidupan masyarakatnya. Sistem perdagangan bebas
diamalkan secar riba di pasar yang dibina khas menjadikan Kota Mekah sebagi
pusat tumpuan para pedagang dari utara dan selatan Semenanjung Tanah Arab.
Perjanjian dagang dan damai diwujudkan dengan pedagang Rom dan sesama Arab
tempatan diadakan bagi memastikan perdagangan dikedua pihak mendapat
keuntungan. Pengishtiharan bulan-bulan haram pada musim haji juga menggalakkan
kegiatan perdagangan kerana pengisytiharan tersebut melarang segala bentuk
pergaduhan atau peperangan. Orang Arab Mekah juga mengamalkan cara berdagang
bermusim yang mana musim sejuk mereka berdagang ke Yaman dan pada musim panas
mereka berdagang ke utara (Syam). Kegiatan ekonomi tanpa sekatan memberi
peluang kepada ahli keluarga yang kaya untuk menjalani kehidupan yang mewah.
o
Keadaan yang sama berlaku di Madinah, Yahudi
memonopoli kegiatan ekonomi. Mereka sama ada tinggal di pusat bandar atau
pinggir bandar, bekerja sebagai peniaga, pedagang, tukang, tabib dan petani.
Ajaran agama yang melarang riba tidak dipatuhi. Mereka mewujudkan lapisan
masyarakat yang hidup mewah dan menjadikan orang Arab yang kebanyakannya petani
hidup dalam kemiskinan.
Sistem Politik
o
Masyarakat Mekah ditadbir secara langsung
oleh peraturan adat dan suku kaum masing-masing. Setiap suku kaum mempunyai
ketua yang dikenali sebagai Sheikh yang dipertanggungjawabkan untuk memastikan
kabilah masing-masing selamat daripada sebarang ancaman. Sheikh dilantik berdasarkan
kepada kekayaan, anak dan harta, kebenaranian dan kebijaksanaan. Ramai di
kalangan masyarakat Quraisy yang berkebolehan dalam bidang kepimpinan
menyebabkan mereka merebutkan jawatan dan gila kuasa. Sesiapa yang telah
menjawat sesuatu jawatan tidak akan melepaskan jawatan dengan mudah. Mereka
akan menolak pemimpin baru yang cuba mencabar kepimpinan mereka. Golongan kaya Mekah
menubuhkan Mala’ iaitu majlis tertinggi yang dianggotai oleh ketua-ketua suku.
Keputusan majlis ini dipengaruhi oleh golongan kaya. Golongan ini menggunakan
Mala’ untuk menghukum pihak yang disyaki akan mencabar kekuasaan mereka. Qussay
telah menubuhkan Darul Naduah untuk tujuan kebajikan dan pertahan Kota Makakh.
Selepas kematian jabatan ini dikuasai oleh golongan kaya menyebabkan suku-suku
yang lemaah mengadakan Hilf al-Fudul untuk memperjuangkan nasib mereka. Situasi
ini menggambarkan adanya pergolakkan di antara golongan kaya dan miskin.
o
Di Madinah urusan pentadbiran dikuasai oleh
Orang Yahudi. Mereka sentiasa berusaha supaya orang Arab tidak bersatu. Mereka
menyedari bahawa perpaduan Arab bermakna ancaman kepada mereka. Walau
bagaimanapun, setelah berlakunya perang Bu’ath orang Arab semakin lemah dan
mereka mula menyedari betapa perlunya mempunyai pemimpin yang boleh membela
masib mereka. Perebutan kuasa antara Auz dan Khazraj.
Ilmu Pengetahuan
o Masyarakat Mekah kebanyakkannya tidak
menguasai ilmu – ilmu yang boeh mensejahterakan hidup mereka. Pedagang –
pedagang asing yang berilmu pun tidak menyumbangkan ilmu mereka. Mereka lebih
cenderung untuk berurusan niaga dan berhibur. Tidak ada penemuan bukti bertulis
atau monumen yang boleh mengukur kadar buta ilmu di kalangan mereka. Namun
sejarah ada merekodkan bahawa terdapat kira – kira 17 orang yang boleh membaca
dan menulis.
o Berbeza dengan di Madinah. Golongan Yahudi
terdiri daripada golongan profesional. Mereka mempunyai kitab yang perlu
dibaca. Ilmu pertanian dan perubatan yang tidak tersebar kepada orang lain.
Walaubagaimanapun, Arab Madinah dilihat ada kecenderungan untuk mempelajari
ilmu keagamaan apabila mereka didapati cepat memahami konsep tauhid yang
terkandung dalam agama Islam yang mereka anuti. Kehadiran agama Yahudi dan
Kristian serta pergaulan mereka dengan penganut agama tersebut mendedahkan
mereka kepada konsep tersebut.
Kesimpulan
Masyarakat
kota Mekah dan Madinah menjalani kehidupan secara sempurna. Mereka dalah
solongan yang bijak, kuat, gigih dan sabar dalam mengharungi cabaran dan
rintangan. Keadaan persekitaran yang lebih jauh daripada tamadun lain dan muka
bumi yang panas dan berbatu menjadikan penduduk di kota – kota ini bersifat
tegas dan sayang dengan apa jua bentuk bantuan yang boleh mendatangkan
kesejahteraan kepada mereka. Kedatangan agama Islam didapati melengkapi
ketidaksempurnaan kehidupan mereka.
3. KAITAN
UMMAH DENGAN POLITIK ISLAM DI MADINAH
Pembentukan ummah mempunyai kaitan
yang rapat dengan politik Islam di Madinah. Dengan terbentuknya ummah, Madinah
telah muncul sebagai sebuah negara Islam yang pertama. Ia kemudiannya menjadi
sebuah kuasa yang besar dan disegani. Di bawah konsep ummah, penduduk Madinah
telah bekerjasama untuk membangunkan Madinah sama ada dari segi politik,
ekonomi ataupun sosial. Kejayaan Nabi menyatukan penduduk Madinah di bawah
konsep ummah telah membuktikan bahasa Islam adalah agama yang lengkap dan ia
tidak memisahkan di antara politik dan agama.
Pembentukan ummah Madinah juga telah
menjamin keselamatan Madinah dari ancaman luar dan dalam. Sebagai satu ummah
semua penduduk Madinah perlu bekerjasama untuk mempertahankan Madinah dan
sebarang ancaman. Di samping itu, mereka juga tidak boleh bermusuhan di antara
satu sama lain. Nabi dengan jelas menyebutkan bahawa sesiapa atau mana-mana
golongan yang mengingkari perjanjian yang telah dibuat akan dikenakan hukuman
yang setimpal. Hal ini terbukti apabila orang-orang Yahudi telah dihalau dari
Madinah apabila mereka sering mempersendakan kemenangan tentara Islam. Malah
telah bekerjasama dengan pihak musuh iaitu orang-orang Quraisy.
Pembentukan ummah juga telah berjaya
menyelesaikan krisis pemimpin yang wujud di Madinah sebelum ini. Semua penduduk
Madinah termasuklah orang-orang Yahudi bersetuju untuk menerima Nabi sebagai
pemimpin Madinah. Sifat-sifat kepimpinan yang ada pada Nabi telah menyebabkan
mereka berpuas hati dan bersetuju untuk bernaung di bawah pemerintahan Islam.
Sebelum ini, penduduk Madinah sering bertelagah bagi menentukan kepimpinan di
Madinah. Puak Aus dan Khazraj misalnya telah berperang sejak sekian lama dan
peperangan yang paling hebat ialah peperangan Buath. Orang-orang Yahudi juga
sering mengintai peluang untuk mengambilalih pentadbiran Madinah, oleh itu,
mereka sering melagak-lagakan di antara kedua-dua puak tersebut.
Pembentukan ummah juga berjaya
mengukuhkan kedudukan politik Islam. Ia telah membuka peluang kepada penyebaran
agama Islam. Orang Islam bebas beribadat dan menyebarkan agama Islam. Hal ini
menyebabkan bilangan penganut Islam bertambah dengan banyaknya. Dalam tempoh 10
tahun Nabi di Madinah, penganut Islam telah meningkat lebih daripada 100,000
orang. Hal ini terbukti semasa Nabi mengerjakan ibadat haji yang terakhir,
seramai 100,000 orang telah mendengar khutbah baginda yang terakhir. Bilangan
ini sangat besar berbanding dengan bilangan yang berjaya diislamkan dalam
tempoh 13 tahun Nabi di Mekah.
Ukhtuka Fi Islam
Farah ‘Ullya Lutpi
SMA Syeikh Abdul Malik, Kuala Terengganu
Salam. Berkenaan perkataan, "Bersaudaralah kamu dengan persaudaraan Allah berdua-duan", sila diteliti kajian dari laman berikut:
BalasPadamhttp://www.darulkautsar.net/darulkautsar-net/pemurnian-sejarah/zaman-rasulullah/beberapa-cerita-palsu-sekitar-peristiwa-muakhat.html