Cari Blog Ini

Selasa, 20 November 2012

MASYARAKAT JAHILIYAH


1. Konsep Jahiliyah
Menurut bahasa, perkataan jahiliyah itu berasal daripada perkataan; JAHALA dan kata terbitan JAHLUN atau JAHALATUN yang bererti bodoh dan sesat. Ini selaras dengan firman Allah di dalam al-Quran.

Firman Allah Ta’ala:

ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُعَاسًا يَغْشَىٰ طَائِفَةً مِنْكُمْ ۖ وَطَائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ يَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَاهِلِيَّةِ ۖ

Maksudnya: Kemudian sesudah (kamu mengalami kejadian) yang mendukacitakan itu Allah menurunkan kepada kamu perasaan aman tenteram, iaitu rasa mengantuk yang meliputi segolongan dari kamu (yang teguh imannya lagi ikhlas), sedang segolongan yang lain yang hanya mementingkan diri sendiri, menyangka terhadap Allah dengan sangkaan yang tidak benar, seperti sangkaan orang-orang jahiliyah (al-Imran: 154).

 Firman Allah Ta’ala:

أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ ۚ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ

Maksudnya: “ Adakah hukum jahiliyah itu yang mereka mahu? Siapakah yang terlebih baik selain dari Allah hukuman bagi orang-orang yang yakin” (al-Ma’idah: 50).

Dari sudut istilah, al-Quran secara ringkasnya telah merumuskan empat ciri-ciri jahiliyah, di antaranya ialah:

·         Zaman yang tidak mempunyai nabi dan  kitab suci sebagai petunjuk.
·         Zaman yang tidak mempunyai peradaban atau tamadun.
·         Zaman masyarakatnya tidak berakhlak, angkuh dan bongkak.
·         Zaman masyarakatnya jahil kerana tidak boleh menulis dan membaca.

Menurut P.K.Hitti, seorang orientalis Barat, beliau menyatakan bahawa orang-orang Arab dianggap jahil dan bodoh dari aspek agama dan kepercayaan tetapi maju dalam ilmu pengetahuan dan mempunyai tamadun yang tinggi, tetapi pendapat ini tidak dapat diterima menurut pandangan Islam. Islam menegaskan jika ada salah satu sifat di atas dalam sesebuah masyarakat, maka masyarakat itu boleh dianggap sebagai masyarakat yang tidak bertamadun atau masyarakat jahiliyah.


2.  Struktur Masyarakat Arab Jahiliyah

Masyarakat Arab Jahiliyah terbahagi kepada dua kelompok utama iaitu Baduwi dan Hadari:
2.1.   Masyarakat Baduwi tinggal di bahagian tengah Semenajung Tanah Arab dan tidak bercampur atau berhubung dengan masyarakat asing. Mereka hidup berpindah-randah (nomad) untuk mencari kawasan subur untuk tanaman dan ternakan mereka. Mereka juga mencari kawasan selamat dari angin padang pasir yang memusnahkan khemah, tanaman dan ternakan serta kawasan selamat dari khabilah lain.

2.2.   Masyarakat Hadari pula ialah masyarakat yang lebih matang dan cerdik akal fikirannya. Mereka mempunyai pergaulan yang luas dengan pedagang dari luar. Masyarakat ini dapat dibahagikan kepada lima golongan iaitu;

·         Golongan bangsawan yang terdiri ahli perniagaan dan pemerintah.
·         Golongan agama, tukang tilik dan penyair.
·         Golongan hamba
·         Wanita
·         Masyarakat awam / rakyat biasa.


3.      Aspek Agama Dan Kepercayaan
Terdapat pelbagai agama dan kepercayaan termasuk Majusi, Nasrani, Yahudi, Hanif, Berhala, animisme dan tahyul. Kepelbagaian ini kerana adanya pengaruh asing di samping keadaan alam sekitar yang dipercayai dapat mengawal dan membantu kehidupan seharian:

3.1.  Kepercayaan Majusi: Disebarkan oleh orang Parsi yang menjajah Bahrain, Oman dan Yaman. Mereka turut menyembah api.

3.2.  Agama Nasrani: Disebarkan oleh orang Rom yang menjajah Hirah dan Ghassan. Mempunyai kitab suci tetapi ajaran Nabi Isa telah dipinda berdasarkan kefahaman mereka sendiri.

3.3.   Agama Yahudi: Disebarkan oleh saudagar yang berasal dari Palestin. Penganut asal ialah Bani Israel. Mempunyai kitab suci tetapi ajaran sebenar Nabi Musa telah dipinda. Mereka membohongi masy Arab dengan menyatakan agama mereka benar dari Allah. Agama ini bertapak di Yaman dan Madinah.

3.4. Terdapat segelintir orang Arab yang menganut ajaran yang dibawa oleh Nabi Ibrahim yang digelar Hunafa dan bertempat di Mekah. Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail sampai di Mekah lebih awal, maka ajaran Hanif mendahului ajaran Yahudi dan Nasrani di Arab.

3.5.   Penganut agama-agama dari langit (Nasrani, Yahudi, Hanif) dalam kalangan masyarakat Arab tidak ramai.

3.6.   Kepercayaan paling dominan di kalangan masyarakat Arab ialah penyembahan berhala. Penyembahan berhala muncul selepas kewafatan Nabi Ismail a.s. Masyarakat Arab mahu perantaraan untuk menghubungkan mereka dengan Allah. Mereka mencipta berhala daripada batu dan kayu dan diletakkan di sekeliling Kaabah. Pemembahan berhala muncul lebih awal dari agama Nasrani dan Yahudi. Masyarakat Arab menganggap penyembahan berhala adalah amalan nenek moyang yang perlu dipertahankan.

3.7.   Disamping itu mereka percaya kepada animisme dan tahyul. Objek di cakerawala dan di bumi disembah sebagai menandakan pengharapan dan terima kasih diatas apa yang mereka terima. Mereka memuja tukang tilik dan percaya tanda2 baik/ buruk yang ditunjukkan oleh sesuatu objek.

3.8. Kepelbagaian dalam beragama turut menyumbang kepada amalan2 lain yang berbagai rupa termasuk amalan berpolitik, berekonomi dan bersosial.


 4.      Aspek Politik Dan Pentadbiran
4.1.  Tidak terdapat struktur politik yang jelas dan tetap di kalangan masyarakat Arab di bahagian utara dan selatan. Hirah dan Ghassan (utara) telah dijajah oleh Rom dan Yaman. Di selatan pula oleh kuasa Rom dan Parsi. Masyarakat Arab di kawasan ini bercelaru dari aspek pentadbiran. Mereka tidak mampu melawan penjajah dan sentiasa kalah. Kekalahan berpunca dari sikap berpuak2 dan sentiasa berperang. Ketika kerajaan Himyar (selatan) anak tempatan diberi jawata tetap tetapi statusnya hanya boneka kepada kerajaan Parsi.

4.2.   Di Mekah, struktur politik masyarakatnya agak jelas. Terdapat Majlis Tertinggi (Darul Nadwa) dalam jabatan2 pentadbiran dan dipimping oleh pimpinan yang bergelar Syeikh. Namun ciri-ciri politiknya mempunyai unsur2 jahiliyah. Mereka mengmalkan politik berkabilah yang membawa kepada perebutan kuasa yang hebat.

4.3.  Suasana pentadbiran menjadi gawat dan tidak tenteram. Berlaku diskriminasi puak, memuja kuasa, bersifat agresif, pendendam dan ingin menguasai puak2 lain. Perebutan kuasa antara bani berlaku bagi mendapat kuasa mentadbir jabatan haji, perdagangan dan ketenteraan yang amat penting.

4.4.   Di samping itu ketua2 suku terpaksa membentuk majlis ketua2 suku iaitu Mala’ tetapi golongan berpengaruh berjaya mempengaruhi keputusan Mala’. Keadaan ini mendorong suku2 lemah membentuk majlis suku2 (hilf al Fuduh) bagi mengimbangi kuasa Mala’ dan menjaga kepentingan kaum yang lemah.

4.5. Kecelaruan politik masyarakat Mekah berlaku apabila golongan bangsawan iaitu pentadbir lebih cenderung untuk bergiat aktif dalam perdagangan untuk mencari kekayaan. 


5.      Aspek Ekonomi

5.1. Perdagangan merupakan kegiatan ekonomi utama masyarakat Arab bandar. Hubungan perdagangan di antara bandar di Syria dengan di Yaman di selatan memberi nafas kepada bangsa Arab. Namun akibat penjajahan oleh Rom ke atas Syria dan oleh Parsi ke atas Yaman, perdagangan Arab turut terjejas.

5.2. Saudagar Arab Mekah menghadapi kesan itu dengan pelbagai cara. Mereka mengeksport perdagangan satu hala dengan suku Baduwi yang menternak binatang.

5.3. Cara hidup Baduwi yang berpindah-randah mendatangkan kesukaran kepada saudagar Mekah. Suku Baduwi sentiasa menyerang saudagar atau kafilah yang melalui kawasan mereka sebagai tanda tindak balas ataupun untuk memenuhi desakan kebendaan.

5.4.   Ketika Mekah dipimpim oleh Abdul Manaf, urusan perdagangan diagih tugas kepada anak-anaknya. Misi perdagangan dihantar ke Syria, Habsyah, Yaman dan Parsi. Barangan rempah, permata, emas, sutera dan lain-lain diimport manakala berhala, buah tamar, kulit binatang dan lain-lain dieksport melalui pelabuhan. Pada zaman Hashim bin Abdul Manaf (moyang Nabi s.a.w.) perjanjian perdagangan dua hala dengan Maharaja Byzantium dan Parsi diwujudkan.

5.5.   Pakatan dagangan juga diwujudkan dengan kabilah di Yaman dan Syam. Sistem perniagaan bermusim juga diwujudkan bagi meneruskan kegiatan perdagangan. Musim sejuk pedagang  Mekah akan ke Yaman dan ke utara bila musim panas.

5.6.   Pasar-pasar diadakan di Mekah dan sekitarnya. Barangan seperti bijiran, buah-buahan, pakaian, hamba abdi (tidak ditebus setelah kalah perang) dan barangan lain dijual di pasar. Sistem tukar barang diamalkan. Penipuan dan riba turut berleluasa.

6.      Aspek Sosial

6.1.  Struktur social masyarakat Arab agak mudah, terdiri daripada golongan bangsawan dan hamba. Golongan bangsawan wujud di Bandar. Mereka berpuak-puak  berdasarkan pertalian darah dan semangat asabiyah yang amat tebal. Setiap puak melantik seorang syeikh di kalangan mereka dan menjadi ketua bagi kabilah itu. Hamba pula dibeli untuk dikerah bekerja.

6.2.  Suku Baduwi hidup berpuak-puak dan ketua puak dipilih di kalangan anggota yang berpengaruh. Sistem berkabilah ini bermula dari satu keluarga dan kemudian bergabung menjadi keluarga besar disebut bani. Suku baduwi tidak wujud bani kerana kehidupan mereka yang berpindah randah dan mereka percaya semakin kecil sesuatu kelompok semakin kuat masyarakatnya.

6.3.   Semangat asabiyyah menyuburkan ciri jahiliyah. Tingkah laku mereka kasar terhadap puak lain. Peperangan mudah tercetus walaupun disebabkan oleh perkara2 kecil. Peperangan itu untuk menguji kekuatan dan mengejar nama. Pernah berlaku peperangan yang berlangsung lama dan pihak yang kalah akan ditawan dan dijadikan hamba.

6.4.   Akhlak yang runtuh dan tingkah laku yang kasar dan menurut peraturan dan undang-undang hawa nafsu menyebabkan setiap tindakan mereka tanpa kawalan serta peraturan. Golongan bangsawan menikmati kehidupan yang mewah dengan melibatkan perjudian, pelacuran dan pembunuhan.

6.5. Kaum wanita dipandang hina. Bayi perempuan ditanam hidup-hidup bagi mengelakkan kesempitan hidup atau menanggung malu. Walau bagaimanapun terdapat keluarga yang menyayangi anak perempuan mereka. Darul Nadwah dijadikan tempat keramaian untuk mengistiharkan anak perempuan mereka sebagai perempuan dewasa apabila sampai tempoh baligh.

7.      Aspek Ilmu Pengetahuan

7.1.   Kebanyakan orang Arab Jahiliyah buta huruf, walaupun terdapat di kalangan mereka saudagar dan pedagang luar yang maju tetapi pedagang Arab tidak mengambil peluang untuk aktiviti perdagangan yang lebih menguntungkan. Kerana selain keuntungan mereka mengejar keseronokan.

7.2.   Kemahiran bersajak dan bersyair hanya digunakan untuk meluah perasaan melalui kata-kata yang terhasil melalui pemikiran yang spontan. Daya hafalan yang tinggi dan keupayaan berkhutbah hanya melibatkan perkara-perkara berkaitan pengalaman masa lampau yang kurang kualiti ilmiahnya.

7.3.   Di kalangan masyarakat Arab yang terkenal kerana kebijaksanaan berniaga, hanya 17 orang sahaja yang boleh membaca dan menulis. Faktor sikap saling membenci dan sering bertelagah dan berperang menyebabkan ruang untuk menimba ilmu pengetahuan menjadi tertutup. Keadaan ini memperlihatkan ciri2 kejahilan sangat ketara di kalangan mereka.


8.      Nilai-Nilai Positif Dan Mulia

8.1.   Menghormati tetamu,
8.2.   Berpegang kepada janji
8.3.   Mentaati pemimpin
8.4.   Memberi perlindungan – konsep jiwar.


BENTUK SOALAN

1.      Bincangkan konsep manusia dan kehidupan masyarakat Arab pada zaman Jahiliyah.
2.   Apakah yang anda faham tentang konsep Jahiliyah. Bincangkan ciri2 tersebut dari segi kepercayaan dan akhlak, politik, ekonomi dan sosial.
3. Masyarakat Arab pada zaman Jahiliyah dianggap sebagai masyarakat yang tidak bertamadun daripada sudut pandangan Islam. Bincangkan.




Ukhtuka Fi Islam,
Farah ‘Ullya Lutpi
SMA Syeikh Abdul Malik
Kuala Terengganu


Tiada ulasan:

Catat Ulasan