1.
PIAGAM MADINAH
Pengenalan
Pada masa ketibaan Rasulullah s.a.w di Madinah
terdapat dua golongan penduduk terbesar, iaitu orang Arab dan Yahudi. Orang
Arab Islam, terdiri dari suku kaum Aus dan Khzaraj digelar sebagai Ansar dan
orang Arab Quraisy yang berhijrah dari Mekah pula digelar Muhajirin.
Orang-orang Yahudi di Madinah pula terbahagi kepada beberapa kumpulan.
Antaranya ialah bani Qainuqa, Quraizah dan Nadir.Orang-orang Ansar dari suku
kaum Aus dan Khazraj sentiasa berselisih faham sesama mereka sejak zaman
berzaman lagi. Orang Muhajirin pula terlalu miskin kerana mereka dihalau dari
kampung halaman mereka. Orang-orang Yahudi sentiasa bersikap permusuhan dan
sentiasa menghasut dan mengkhianati Rasullah s.a.w dan pengikutnya. Orang-orang
Munafik perlu menjadi musuh dalam selimut. Disamping itu pula orang-orang
Musyrikin Quraisy di Mekah sentiasa membuat pelbagai usaha untuk menghancurkan
agama Islam dan orang-orang Islam. Untuk mententeramkan keadaan gawat di
Madinah, Rasullah s.a.w membuat perjanjian dengan seluruh Penduduk di
Madinah dan menulis satu paiagam negara Islam pertama yang disebut sebagai
Sahifah al-Madinah.
Isi Kandungan
1.
Huraian Mengenai Piagam
Madinah
Piagam Madinah berbeza dari tulisan-tulisan
peraturan pemerintah sebelum ini, kerana perlembagaan ditulis oleh pemimpin
iaitu Nabi Muhammad s.a.w untuk diterima pakai oleh rakyatnya, iaitu penduduk
Madinah.
Piagam ini merupakan satu
undang-undang tertinggi di Madinah, selain itu al-Quran, yang telah
menjadi tatacara pemerintahan di negara kota itu. Ia berlainan dengan The
Constitution of Athens yang hanya merupakan sejarah evolusi amalan perlembagaan
di negara itu.
2.
Beberapa Aspek
Utama Piagam Madinah
o Pengakuan
terhadap Rasullah s.a.w sebagai Ketua Negara madinah
yang wajib dipatuhi dan dihormati. Apa-apa masalah besar antara penduduk Islam
dengan penduduk bukan Islam mestilah dirujuk kepada ketua negara untuk
diselesaikan. Walaubagaimana pun, semua ketua kaum mempunyai hak untuk
menyelesaikan masalah mereka sendiri secara yang difikirkan berpatutan.
o Semua
penduduk Madinah hendaklah hidup sebagai satu Ummah yang tidak
terpengaruh dengan apa – apa elimen yang tidak baik dari luar.
o Semua
penduduk hendaklah bersatu-pada, berkerjasama, dan bertanggungjawab
mempertahankan negara dari apa-apa serangan musuh.
o Wahyu sebagai
sumber piagam termasuk tradisi .
o Semua
penduduk diberi kebebasan mengamalkan agamamasing-masing, dan tiada
gangguan dan paksaan dalam hal keagamaan.
o Keselamatan
semua penduduk adalah terjamin selama
mereka mematuhi perlembagaan tersebut.
Kepentingan
Piagam Madinah kerana ianya mempunyai beberapa peruntukan berhubung dengan
perkara-perkara berikut:
o Penerimaan
Rasullah s.a.w sebaagi Ketua Negara Madinah telah menaikkan kedudukan baginda
sebagai pemimpin di dalam sebuah negara yang mana penduduknya terdiri dari
pelbagai bangsa. Baginda mempunyai kuasa untuk memutuskan apa-apa dasar negara
dan untuk menyelesaikan masalah-masalah yang timbul dari masa ke semasa.
o Pengekalan struktur
kekeluargaan masyarakat Madinah yang tidak bertentangan dengan Islam di
samping pengubahsuaian sebahagian darinya mengikut hukum-hukum Islam.
Ketua-ketua kaum tetap mempunyai autority terhadap kaumnya dan Rasullah s.a.w adalah
sebagai Ketua hakim yang akan memutuskan hukumaan terhadap kesalahan-kesalahan
di luar bidang kuasa ketua -ketua kaum berkenaan.
o Orang-orang
Islam diwajibkan hidup bermasyarakat sesama mereka secara aman
dan mereka hendaklah membantu saudara seagama dan ditegah membantu dan berpihak
kepada musuh-musuh Islam.
o Piagam
Madinah telah menyatukan dan mendamaikan antara suku-suku bangsa Arab
di Madinah yang sentiasa bertelagah sebelum ini.
o Memberi kebebasan
menjalankan kegiatan ekonomi kepada semua penduduk. Peraturan ini
dibuat untuk mengelak pemboikotan ekonomi oleh orang-orang Yahudi ke atas umat
Islam seperti yang dilakukan oleh kaum Quraisy Mekah sebelum hijrah Rasullah
s.a.w ke Madinah.
o Kebebasan
dalam kegiatan perniagaan dan keadaan yang aman di Madinah telah menarik
minat pedagang-pedagang luar untuk datang ke Madinah. Akhirnya Madinah
telah menjadi pusat perdagangan penting di Semenanjung Tanah Arab. Dengan itu,
umat Islam secara beransur-ansur telah menguasai ekonomi Madinah dan di kawasan
persekitarannya.
o Semua
penduduk Madinah bertanggungjawab memelihara keamanan dan keselamatan
negara.
o Dengan
peruntukan piagam ini, orang-orang Yahudi tidak lagi boleh membuat
sebarang pakatan dengan orang Quraisy Mekah dan mereka diwajibkan
mempertahankan negara dari ancaman luar bersama-sama dengan orang Islam.
o Memberikan kebebasan
beragama dan tidak boleh menganggu penganut-penganut agama lain.
o Dengan
kebebasan beragama ini, orang-orang Islam bebas mengamalkan ajaran Islam.
Ini memberi peluang kepada orang-orang bukan Islam bergaul dengan
orang-orang Islam dan memerhatikan akhlak dan personaliti orang-orang
Islam dan juga ibadat mereka yang penuh dengan disiplin. Ini semua telah
menarik minat orang-orang bukan Islam memeluk agama Islam.
o Melalui
piagam ini, orang-orang Yahudi secara tidak langsung mengiktiraf kewujudan
Islam sebagai satu agama, Madinah sebagai negara Islam dan Nabi Muhammad s.a.w
sebagai Pesuruh Allah yang sebenar. Sebelum ini, ketiga-tiga perkara
ini ditolah oleh orang-orang Yahudi.
o Hak
dan keselamatan setiap penduduk Madinah adalah
terjamin. Mana-mana pihak yang cuba mengkhianati piagam akan diambil tindakan
tegas dan dihukum seberat-beratnya tanpa mengira bangsa atau agama. Hukuman
telah dikenakan kepada pengkhianat piagam, seperti apa yang dikenakan ke atas
Bani Qainuqa’ yang berkomplot dengan orang Arab Quraaisy Mekkah dalam Perang
Badar. Mereka dihalau, begitu juga dengan Bani Nadir, mereka dihalau kerana
berkerjasama dengan orang Arab Quraisy dalam Perang Uhud dan membunuh kaum
lelaki Bani Quraizah yang mengisytiharkan perang dan berkerjamasa dengan
Quraisy Mekah dalam Perang Khandak.
Kesimpulan
o Piagam Madinah bersifat perkembangan sebenar
berbanding dengan tatacara pemerintahan kerajaan purba Greek, China dan India.
o Piagam Madinah merupakan piagam bertulis
pertama di dunia.
o Dengan tergubalnya Piagam Madinah, lahirnya
sebuah negara Islam pertama di dunia di Madinah, yang menjadi induk kepada
Empayar Islam selepasnya, yang memerintah dunia selama tujuh abad.
o Piagam Madinah boleh dijadikan asas kepada
mana-mana piagam Islam yang baru, terutama sekali kepada sebuah negara Islam
yang mempunyai penduduk berbilang bangsa.
2. STRUKTUR
PEMERINTAHAN
Soalan:
Huraikan Sistem Pemerintahan Negara
Islam Madinah Pada Zaman Nabi Muhammad s.a.w.
Pengenalan
Nabi
Muhammad s.a.w dalam keluarga ternama masyarakat Quraisy iaitu keturunan Bani
Hashim. Setelah baginda dilantik menjadi Rasulullah pada 610 Masihi, Nabi
Muhammad s.aw mendapat tentangan yang hebat dari masyarakat Quraisy Mekah. Penentangan
demi penentangan menyebabkan baginda terpaksa berhijrah ke Madinah seterusnya
mengasaskan sistem pemerintahan negara Islam pertama di Madinah.
Sistem Pemerintahan Negara Islam Madinah
Nabi
Muhammad s.a.w telah mendirikan sebuah kerajaan Islam di Madinah dengan membuat
beberapa dasar penting antaranya:
a. Membentuk sistem pentadbiran Islam berasaskan kepada empat perkara iaitu:
o Menghapuskan semangat Assabiyyah dan menggantikan dengan
semangat ummah mengikut akidah Islam.
o Menjadikan Islam sebagai landasan undang-undang dan
peraturan dalam hidup bermasyarakat.
o Menjadikan kaedah bermusyawarah sebagai kaedah berkesan
dalam pentadbiran.
o Memperkenalkan peraturan bertulis iaitu Piagam Madinah.
b. Pembentukan Ummah
o Nabi Muhammad s.a.w telah mengambil langkah awal dengan
menyatupadukan umat Islam dan bukan Islam melalui konsep Pembentukan Ummah.
o Penyatuan antara golongan Ansar dan Muhajirin telah
berjaya mengatasi masalah perbezaan dari segi sosial dan ekonomi. Orang Aus dan
Khazraj yang bersengketa sekian lama bermusuhan, disatukan setelah mereka
memeluk Islam. Setelah itu tiada lagi perkara menuntut bela dan hutang darah
seperti mana yang terdapat dalam amalan assabiyyah.
o Pembentukan ummah di antara golongan Ansar dan Muhajirin
telah berjaya menghapuskan perbezaan antara dua golongan sebaliknya dapat
mengukuhkan ikatan persaudaraan dan saling bantu membantu antara satu sama
lain.
c. Mewujudkan Piagam Madinah
o Piagam Madinah yang diperkenalkan oleh Nabi s.a.w dilaksanakan kepada penduduk Madinah di mana undang-undang ini merupakan
peraturan dan undang-undang yang tertinggi di Madinah.
o Piagam Madinah menekankan pengiktirafan Nabi Muhammad
s.a.w sebagai Ketua Negara Madinah yang perlu dipatuhi dan dihormati. Baginda
mempunyai kuasa memutuskan dasar-dasar negara Islam dan menyelesaikan masalah-masalah
yang timbul.
o Piagam Madinah menjadikan kota Madinah aman dan selamat
kerana keselamatan penduduk adalah terjamin dan mereka bertanggungjawab
mempertahankan negara Madinah daripada serangan musuh luar.
d. Kaedah Musyawarah Dalam Pentadbiran
o Baginda berjaya memperkenalkan sistem Syura (Musyawarah)
dalam semua bidang terutamanya bidang politik dan ekonomi.
o Baginda mengamalkan prinsip musyawarah semasa melakukan
pengadilan terhadap tawanan Yahudi bani Quraizah semasa perang. Baginda tidak
menunjukkan permusuhan dengan kaum Yahudi sebaliknya mengadakan perundingan
demi perundingan dan memulangkan harta benda yang ditawan daripada pihak musuh
semasa perang.
o Baginda juga menjalankan musyawarah semasa mewujudkan
persaudaraan antara golongan Ansar dan golongan Muhajirin dan juga mendamaikan
permusuhan antara suku Aus dan Khazraj penduduk asal Madinah.
o Nabi Muhammad s.a.w juga mengadakan musyawarah dengan
para sahabat semasa menghadapi tentera Musyrikin Mekah bagaimana umat Islam
dapat menghadapi serangan orang-orang Quraisy.
e. Membina Angkatan Tentera Islam
o Sebanyak 74 ekspedisi ketenteraan berlaku di zaman Nabi
Muhammad s.a.w semasa memerintah Madinah. Pembentukan angkatan tentera Islam
adalah bertujuan untuk mempertahankan kesucian agama Islam daripada ancaman
terutamanya dari kaum musyrikin.
o Ekspedisi ketenteraan pada zaman Nabi Muhammad s.a.w
terbahagi kepada, pertama disertai oleh Nabi Muhammad yang dipanggil ‘ghazwah’
dan kedua ekspedisi ketenteraan yang tidak disertai oleh Nabi Muhammad dikenali
sebagai ‘sariyah’ Nabi Muhammad s.a.w telah menyertai sebanyak 27 kali
ekspedisi ketenteraan.
o Pembentukan angkatan tentera Islam telah membolehkan umat
Islam Madinah menghadapi serangan orang Musyrikin dalam beberapa siri
peperangan menghadapi serangan orang Musyrikin Mekah dalam beberapa siri
peperangan seperti Perang Badar, Uhud dan Khandak.
o Nabi Muhammad s.a.w telah menjadi pemimpin tentera Islam
yang terbaik kerana baginda telah menjadi ketua dan pemimpin angkatan tentera
Islam dan beberapa ekspedisi perang.
f. Membina Masjid
o Langkah awal sewaktu baginda sampai di Madinah Nabi yang
dikenali sebagai Masjid al-Nabawi yang menjadi tempat beribadat dan pusat
penyebaran Islam.
o Selain fungsi masjid sebagai pusat ibadat, Masjid juga
digunakan untuk menyebarkan pendidikan dan ilmu pengetahuan Islam. Masjid al-Nabawi
juga berfungsi sebagai mengajar, membimbing, memberi nasihat kepada orang –
orang yang baru menganuti Islam.
Kesimpulan
Sistem
pemerintahan Islam di Madinah yang diasaskan oleh Rasulullah merupakan sistem
pemerintahan yang terbaik di dunia. Nabi Muhammad s.a.w telah berjaya
mengasaskan sistem pemerintahan Islam di Madinah selain dapat menyebarkan Islam
keseluruhan dunia.
3.
CIRI-CIRI KEPIMPINAN NABI S.A.W.
Soalan: Nabi
Muhammad telah menunjukkan contoh teladan yang terbaik dalam kepimpinan
baginda. Bincangkan
Pendahuluan
Nabi
Muhammad SAW dilahirkan pada 12 Rabiulawal bersamaan 20 April tahun gajah.
Baginda menerima wahyu yang pertama pada 17 Ramadan (16 Ogos 610M) iaitu surah al-Alaq dan dilantik secara rasmi sebagai nabi ketika berusia 40 tahun 6 bulan. Baginda telah menjalankan dakwah melalui dua cara iaitu berdakwah secara sulit selama kira-kira tiga tahun dan kemudian dilakukan secara terbuka tetapi mendapat tentangan yang sangat hebat dari orang Musyrikin sehingga baginda berasa sungguh kecewa dan berhijrah ke kota Madinah serta berjaya membina sebuah Negara yang berdaulat dan disegani. Disifatkan sebagai contoh yang terbaik, berakhlak sebagaimana yang diajar di dalam al Quran. Baginda bukan sahaja seorang nabi dan rasul tetapi juga seorang pemimpin masyarakat dan Negara yang disegani.
Baginda menerima wahyu yang pertama pada 17 Ramadan (16 Ogos 610M) iaitu surah al-Alaq dan dilantik secara rasmi sebagai nabi ketika berusia 40 tahun 6 bulan. Baginda telah menjalankan dakwah melalui dua cara iaitu berdakwah secara sulit selama kira-kira tiga tahun dan kemudian dilakukan secara terbuka tetapi mendapat tentangan yang sangat hebat dari orang Musyrikin sehingga baginda berasa sungguh kecewa dan berhijrah ke kota Madinah serta berjaya membina sebuah Negara yang berdaulat dan disegani. Disifatkan sebagai contoh yang terbaik, berakhlak sebagaimana yang diajar di dalam al Quran. Baginda bukan sahaja seorang nabi dan rasul tetapi juga seorang pemimpin masyarakat dan Negara yang disegani.
Kepemimpinan Nabi Sebagai Pemimpin Agama
Mempunyai
empat sifat terpuji iaitu siddiq, amanah, tabligh dan fatanah (beri contoh
untuk setiap sifat terpuji). Menyampaikan ajaran Islam kepada umat manusia.
Baginda berakhlak mengikut ajaran yang diajar dalam al-Quran. Sebagai seorang pendakwah, nabi menunjukkan sifat-sifat sebenar iaitu lemah lembut, toleransi, tegas dan berpegang teguh kepada ajaran yang dibawanya terutama aspek akidah. Contohnya, baginda tetap bersabar menghadapi tentangan orang Musyrikin sehinggalah kemuncaknya mereka berkomplot untuk membunuh nabi. Baginda melakukan aktiviti dakwah dengan penuh dedikasi dan tidak pernah cuba menunjukkan kuasa-kuasa luar biasa walaupun dianugerahkan pelbagai mukjizat oleh Allah Ta’ala. Baginda telah menentukan beberapa bidang disiplin bagi menjamin kesejahteraan masyarakat iaitu ibadat (solat, puasa, zakat dan lain-lain), nikah kahwin, jenayah dan ketatanegaraan serta hubungan antarabangsa yang bersumberkan al Quran dan hadis. Dalam amanat terakhir baginda berpesan supaya umat manusia berpegang kepada al-Quran dan al-hadis.
Baginda berakhlak mengikut ajaran yang diajar dalam al-Quran. Sebagai seorang pendakwah, nabi menunjukkan sifat-sifat sebenar iaitu lemah lembut, toleransi, tegas dan berpegang teguh kepada ajaran yang dibawanya terutama aspek akidah. Contohnya, baginda tetap bersabar menghadapi tentangan orang Musyrikin sehinggalah kemuncaknya mereka berkomplot untuk membunuh nabi. Baginda melakukan aktiviti dakwah dengan penuh dedikasi dan tidak pernah cuba menunjukkan kuasa-kuasa luar biasa walaupun dianugerahkan pelbagai mukjizat oleh Allah Ta’ala. Baginda telah menentukan beberapa bidang disiplin bagi menjamin kesejahteraan masyarakat iaitu ibadat (solat, puasa, zakat dan lain-lain), nikah kahwin, jenayah dan ketatanegaraan serta hubungan antarabangsa yang bersumberkan al Quran dan hadis. Dalam amanat terakhir baginda berpesan supaya umat manusia berpegang kepada al-Quran dan al-hadis.
Kepemimpinan Nabi Sebagai Pemimpin Politik
Mengasaskan
perlembagaan bertulis yang pertama di dunia iaitu sahifah Madinah.
Kepimpinan baginda telah terserlah sebelum kerasulan baginda lagi apabila berjaya menyelesaikan pertelingkahan antara ketua-ketua suku Arab Mekah yang hampir menumpahkan darah iaitu:
Kepimpinan baginda telah terserlah sebelum kerasulan baginda lagi apabila berjaya menyelesaikan pertelingkahan antara ketua-ketua suku Arab Mekah yang hampir menumpahkan darah iaitu:
o Meletakkan semula batu hitam atau Hajar
al-Aswad dipenjuru Kaabah.
o Mendamaikan pertelingkahan antara suku Aus
dan Khazraj Arab Madinah melalui perjanjian Aqabah satu dan dua.
o Diiktiraf menjadi ketua Negara Islam
Madinah melalui Sahifah Madinah.
o Mengadakan hubungan diplomatik, contohnya
menghantar perwakilan Islam ke Habsyah dan Mesir.
o
Memperkenalkan sistem Syura untuk
membuat keputusan dalam semua bidang secara kolektif.
Kepemimpinan Nabi Sebagai Pemimpin Tentera
o
Nabi s.a.w. menunjukkan mutu kepimpinan
yang tinggi dalam bidang ketenteraan dan baginda telah menjadi pemimpin dalam
27 ekspedisi ketenteraan yang disertainya. Akidah , syariat dan akhlak yang
mulia menjadi asas dalam kepimpinan baginda dalam bidang ketenteraan.
o
Baginda bertindak mengikut peraturan
yang telah disyariatkan oleh Allah Ta’ala.
o Mengamalkan sifat amanah dan tidak
mudah lemah semangat dalam menghadapi musuh.
o
Sentiasa adil kepada kawan sama ada
kawan atau musuh, contohnya membahagikan harta rampasan perang secara adil
kepada kawan – kawan yang menyertai peperangan dan tidak melakukan pencerobohan
terhadap musuh yang sudah lari dari medan perang atau kaum-kaum yang lemah.
o Berjaya merangka taktik dan strategi
ketenteraan yang membawa kejayaan kepada pasukan tentera Islam.
o
Memperkenalkan etika peperangan dalam
Islam iaitu:
v
Mematuhi perintah Allah serta menuntut
keredhaannya
v
Memberi pilihan sebelum berperang iaitu
masuk Islam, bayar Jizyah dan berperang.
v
Melarang bertindak kejam terhadap
tawanan dan musuh yang telah mati.
v
Melarang memerangi kanak- kanak, kaum
wanita dan orang tua.
v
Melarang memerangi orang yang sedang
beribadat dan orang awam.
v
Tentera Islam dilarang mengejar musuh
yang telah lari.
v
Tentera Islam dilarang memusnahkan
harta benda dan tanaman awam.
v
Berhenti berperang sekiranya musuh
minta berdamai.
v
Patuh kepada ketua.
v
Tidak boleh lari dari medan peperangan.
v
Dibolehkan melakukan tipu muslihat
dalam peperangan.
Kepemimpinan Nabi Sebagai Pemimpin Masyarakat
o Berjaya menyatukan masyarakat Madinah
yang berbilang agama dan keturunan.
o Menyatukan umat Islam melalui
persaudaraan antara Muhajirin dan Ansar berdasarkan konsep ukhuwah Islamiyah
dan bantu membantu kea rah kebaikan.
o Berjaya mengekalkan perpaduan
masyarakat Madinah seperti yang terkandung dalam Piagam Madinah.
o
Persamaan taraf antara lelaki dan
perempuan kecuali takwa.
o
Menaikkan taraf wanita.
o Menghapuskan batas-batas perbezaan kaum
melalui konsep Ummah contohnya menyatukan orang Muhajirin, Ansar dan Yahudi (diperingkat
awal tetapi akhirnya Yahudi disingkirkan kerana melanggar Sahifah Madinah).
o
Kebebasan beragama kepada semua
penduduk Madinah dan mengamalkan adat masing-masing.
o
Ketua-ketua suku diberikan peranan
masing – masing menyelesaikan masalah anggota suku masing-masing contohnya Sa’d
bin Ubadah , ketua suku Khazraj dan Sa’d bin Muadz, ketua suku Aus untuk
menjalankan penyiasatan. Setelah terbukti kesalahan bani Quraizah, Sa’d bin
Muadz untuk menentukan hukuman kerana beliau lebih arif mengenai kedudukan bani
Quraizah.
Kepemimpinan Nabi Sebagai ketua hakim
Baginda
s.a.w. menjalankan kewajipan sebagai ketua hakim yang adil dan saksama di dalam
beberapa etika yang perlu dipatuhi oleh mana hakim. Sebagai contoh: ketegasan baginda dipaparkan apabila baginda
menegaskan bahawa hukuman memotong tangan terhadap pencuri akan dilaksanakan
walaupun pencuri tersebut adalah Fatimah anak yang paling baginda sayangi.
Kepemimpinan Nabi Sebagai perancang ekonomi
Memperkenalkan
dasar ekonomi baru bagi menggantikan dasar ekonomi zaman jahiliyyah dan
menggalakkan umat Islam bekerja keras serta bergiat dalam bidang perniagaan dan
pertanian. Berusaha membangunkan ekonomi umat Islam yang tergadai kepada orang
Yahudi.
Kesimpulan
Nabi Muhammad s.a.w. bukan sahaja mempunyai ketokohan dari aspek kepimpinan baginda sebagai nabi dan rasul tetapi baginda juga sangat berkaliber dari aspek politik, sosial, ekonomi dan pertahanan.Kepimpinan Nabi Muhammad SAW telah membawa masyarakat Islam kepada kehidupan yang lebih baik dan teratur.
Ukhtuka Fi Islam
Farah ‘Ullya Lutpi
SMA Syeikh Abdul Malik, Kuala Terengganu
Tiada ulasan:
Catat Ulasan